* Apabila seseorang bercakap, secara purata 300 titisan air liur akan keluar dalam tempoh seminit iaitu kira-kira 2.5 titisan bagi satu perkataan.
* Dalam secawan kopi terdapat lebih daripada 1,000 jenis bahan kimia.
* Orang yang menggunakan tangan kanan hidup sembilan tahun lebih lama daripada mereka yang kidal.
* Secara purata seseorang menghabiskan masa selama 2 tahun bergayut di telefon sepanjang hayatnya.
* Secara purata, seseorang minum 8,000 gelen air sepanjang hidupnya.
* Di serata dunia, yo-yo adalah sejenis permainan tetapi di Filipina , ia merupakan senjata merbahaya.
* Hanya terdapat empat buah negara di dunia bermula dengan abjad D iaitu Denmark, Dominica, Djibouti dan Republik Dominica.
* Setiap tahun, Selat Inggeris yang memisahkan England dan Perancis melebar sebanyak 300 milimeter.
* Nama semua benua bermula dan berakhir dengan abjad yang sama iaitu huruf A.
* Manusia hanya menggunakan 10% daripada otaknya untuk berfikir; selebihnya untuk aktiviti lain atau mencetuskan pergerakan luar kawal.
* Ketika bersin, semua organ dalam badan tidak berfungsi termasuk jantung.
* Kerosakan otak akan berlaku jika suhu badan meningkat melebihi 41 darjah Celcius.
* Badak air mampu berlari lebih pantas daripada manusia.
* Ngauman singa boleh kedengaran sejauh tiga kilometer.
* Tiram boleh mengubah jantinanya beberapa kali sepanjang hayatnya.
* Dianggarkan 80 peratus haiwan di muka bumi adalah serangga.
* Ratu anai-anai boleh hidup selama 500 tahun dan menghasilkan 30,000 telur setiap hari.
* Andai kesemua bungkah air batu- dianggarkan 23 juta kilometer padu - di dunia cair pada satu ketika, kandungan air lautan meningkat 1.7 peratus.
* Peningkatan yang sedikit ini bagaimanapun menaikkan paras air sehingga 60 meter daripada yang sediada. Jika ini berlaku, sebahagian besar tanah daratan di dunia akan berubah menjadi lautan.
* Jambatan gantung dekat Lapangan Terbang Antarabangsa Haneda, Jepun dikatakan paling panjang di dunia. Berukuran 124 meter panjang dan 4 meter lebar, bahagian tengah bersambung untuk memudahkan ia diangkat apabila kapal lalu di bawahnya. Kos pembinaan adalah lebih murah daripada membuat terowong bawah laut.
No comments:
Post a Comment